Luister en vraag door
Het belangrijkste wat je moet doen tijdens een verkoopgesprek is luisteren en open vragen stellen. En dat lijkt simpel, maar is het niet en wordt dikwijls onderschat. Vaak zijn we te veel zelf aan praten in de hoop dat de ander dan overstag gaat. Of als de ander iets verteld meteen invullen wat degene bedoeld, daarop reageren en doorgaan.
Maar ga nu eens echt en oprecht de behoefte achterhalen. Zorg dat je door middel van open vragen stellen precies de wensen en gesprekspartner achterhaalt, herhaal deze, en laat hem dit ook bevestigen. Op deze manier weet je zeker dat je je gesprekspartner goed hebt begrepen en kun je beter doorvragen en advies geven.
Kortom: Luister en wees oprecht nieuwsgierig naar waarom iemand iets zegt. Ga niet lopen sturen, zelf veel praten en overtuigen. Maar onderzoek vragend en sluit aan bij wat de gesprekspartner verteld.
Reageer ook op non verbaal signalen
Lichaamstaal is een belangrijke vorm van non-verbale communicatie. Via non-verbale communicatie vertellen we vaak onderliggende boodschappen: hoe de inhoud eigenlijk echt begrepen moet worden.
Bijvoorbeeld: iemand zegt dat hij niet boos is, maar kijkt wel erg kwaad. Of iemand die zegt dat hij niet zenuwachtig is, maar wel zweet en staat te trillen.
Tip, reageer op wat je ziet. Niet alleen op wat je hoort.
Als verbale en non-verbale boodschappen elkaar tegenspreken wint de non-verbale.