Online leren, ‘gewoon’ doen!
Het is april 2020, Corona heeft net zijn intrede gedaan in Nederland en we gaan massaal digitaal.
“Ho …. wacht even. Een teamtraining …. Online…. m.b.t. oefenen van gesprekken op afstand….verschillende klanttypes neerzetten… in 60 minuten. Voor een van de grootste banken van Nederland? Gaaf! Tuurlijk, super leuk! Maar, gaat dat dan wel genoeg werken online? Dat is eerlijk gezegd het eerste wat ik dacht toen een van mijn opdrachtgevers VDS mij belde voor deze opdracht. Tegelijkertijd zeg ik altijd, als je het niet probeert dan weet je het niet. Dus nieuwsgierig en volledig open minded, stortte ik mijzelf vol overgave in de wereld van Zoom en MS Teams, volgde ik zelf online trainingen m.b.t. hoe je creatief online soft skill trainingen kunt geven met daarbij alle do’s en dont’s. En ontwikkelde ik a.d.h.v. de gegeven informatie klantcases en klanttypes. Ik was er klaar voor. Klaar om medewerkers van deze bank, die door mevrouw Corona alleen maar vanuit huis via beeldbankieren hun klanten konden adviseren en ondersteunen, te helpen in het effectief online communiceren. Leren door te doen.
Gelukkig was vanuit de bank alles enorm goed geregeld. De opzet van de training was helder, organisatorisch werd alles heel goed ingepland en was er een facilitator aanwezig vanuit de bank die alles inhoudelijk goed kon ondersteunen.Top samenwerking.
En na de eerste sessie merkte ik al, n.a.v. de reacties en de interactie tussen mij en de deelnemers, dat het enorm effectief is wat we aan het doen waren. Topsport, dat dan weer wel. Want in een rap tempo switch je van de ene klanttype naar de ander en van de ene deelnemer naar de ander. Ondertussen moet je goed onthouden (in een soort steno alles noteren) wat elke deelnemer goed doet en welke tips je nog kan geven zodat deze persoon echt begrijpt waar de groeipotentie zit en waarom iets wel en niet effectief werkt. En dat allemaal binnen 60 minuten. En doordat deze korte impactvolle online manier van trainen heel dynamisch is en gek genoeg drempelverlagend werkt, merkte ik dat iedereen echt actief mee deed en heel veel van elkaar leerde.
Een ander voordeel van online trainen is, (naast het niet hoeven reizen en in de file staan) is dat je een deelnemer kan vastzetten op beeld en deze persoon mij, waardoor je echt het gevoel hebt een 1 op 1 gesprek te hebben. En dat terwijl de rest toch mee kan kijken, alleen die zie je dan niet. En doordat deelnemers zich minder bekeken voelen door hun collega’s, is er meer vertrouwen, wat weer resulteert in meer openheid en kwetsbaarheid. Prachtig toch! Want dan leer je in mijn ogen pas echt.
Als ik terugkijk op de afgelopen weken, waarin ongeveer 40 teams zijn getraind, kan ik vol enthousiasme zeggen dat ik blij ben geworden van het online trainen.
Ik had het nooit hardop durven zeggen, maar ik hoop dat deze online vorm van speels, ervarend leren en dynamisch trainen, naast het life trainen, een blijvertje is.
Laat een reactie achter